premiera Wszyscy wiedzą (napisy)

Wszyscy wiedzą (napisy)
reżyser: Asghar Farhadi | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

Zapowiedzi

Brak zapowiedzi kinowych.

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Holy Motors"
To film sygnowany Nowymi Horyzontami. Dlatego wszelkie jego określenia, jakie pojawiły się w prasie i Internecie („wizjonerski”, „obłąkany”, „miejscami obsceniczny”, „ekstrawagancki”, „groteskowy”, „pełen dynamiki”, „balansujący na granicy dyscypliny i kompletnej nieprzewidywalności pomiędzy horrorem a melodramatem, rodzinną psychodramą a komedią”, po pierwszym pokazie w Cannes obwołany „najdziwniejszym filmem świata”), są jak najbardziej prawdziwe. Tym samym „Holy Motors” Léosa Caraxa dzieli widzów na tych, którzy jego dziełem się zachwycają i oglądają je nawet po kilka razy, by w pełni zrozumieć, o co w nim chodzi (ale czy to w ogóle możliwe?); i na tych, którzy skreślają go od razu, nazywając przy tym „chorym i bezsensownym wymysłem reżysera”.

Powiem szczerze, że w trakcie pierwszego seansu sam miałem z tym filmem problem. To znaczy tak mniej więcej do połowy, ponieważ ze względu na to, co i jak pokazuje, byłem wtedy gotów storpedować ten film, a po seansie szybko o nim zapomnieć. Jednak druga połowa filmu przyniosła jakieś oświecenie i – powiedzmy – zrozumienie całej historii, a jednocześnie jakąś... cichą fascynację. Drugi i trzeci seans filmu Caraxa tylko ją umocnił.

Zasadniczo jednak zostaję przy tej pierwszej myśli/interpretacji, która pojawiła się w mojej głowie zaraz po pierwszym obejrzeniu „Holy Motors”. Bo jak to ktoś kiedyś powiedział: „Pierwsza myśl i decyzja są zawsze najtrafniejsze”. A tej (myśli/interpretacji) nie da się uargumentować bez zdradzania treści filmu (której nie zdradzę) i operowania określeniami, które mogą zepsuć całą zabawę w okrywaniu tego, o czym ten film właściwie jest, i kim tak naprawdę jest jego bohater o bardzo wymownym (kinowym) imieniu Oscar, Dlatego, posługując się ogólnikami, przedstawię poniżej jedynie swoją interpretacyjną esencję „Holy Motors”. A czy jest ona słuszna czy nie, pozostawiam do rozstrzygnięcia tym, którzy „Holy Motors” widzieli…więcej niż jeden raz…

Dla mnie film Caraxa jest zaproszeniem do – w tym przypadku - dziwnego, ale też cudownego i niesamowitego świata Kina. Świata, w którym wszystko jest możliwe i w którym jest miejsce na wszelkie uczucia i doznania: od radości, wzruszenia, zachwytu, podniecenia, poprzez smutek, żal, rozpacz, aż do – nawet – obrzydzenia i niesmaku – bo i takie doznania na przestrzeni ponad stu lat, nawet jeśli niepotrzebnie, dostarczało i dostarcza Kino. Bo tym jest właśni Kino – emocjami. I od swoich narodzin temu właśnie ono służy: wywoływaniu owych emocji. A te dzisiaj wywołują/zastępują inne media (telewizja, Internet, interaktywne gry itp.) i w dużej mierze te media zaczynają wypierać X muzę, z którą stykają się WSZYSCY, dostarczając większych (?) emocji. Stąd też „Holy Motors” jest bardzo poetycką próbą pokazania, czym był/jest dla nas świat wykreowany na białym płótnie i jak się on obecnie ma. A to, jak się ten wspaniały i magiczny świat będzie dalej miał, zależy przede wszystkim od nas. Bo jak mawiał śp. Zygmunt Kałużyński: „Kino jest w kinie”. I dopóki chodzimy do kina, to będzie ono trwać i dostarczać nam takiej szczerej rozrywki i takiej szczerej refleksji, których – moim zdaniem – żadne inne medium nie jest w stanie dostarczyć.

I doskonale wie i mówi o tym Léos Carax.

Dominik Nykiel

Tagi: recenzja , Holy Motors , Dominik Nykiel
Data wprowadzenia: 2013-03-04
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

Jeszcze jeden dzień - Kultura Dostępna
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

Dom, który zbudował Jack (napisy)
(Dramat Dania, Francja, Niemcy, Szwecja)

Glass (napisy)
(Thriller USA)

Anioł (napisy)
(Biograficzny; Dramat Argentyna, Hiszpania)

Bracia Sisters (napisy)
(Komedia; Western Francja, Hiszpania, USA, Rumunia)

Największy dar (napisy)
(Dokument fabularyzowany; Western Hiszpania, Polska)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Ralph Demolka w internecie (3D, Dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Sekretny świat kotów (dubbing)
(Animowany; Komedia Chiny)

Sekretny świat kotów (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia Chiny)

Ralph Demolka w internecie (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Ralph Demolka w internecie (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

Lego Przygoda 2(dubbing)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Sekretny świat kotów - Kino na temat junior
(Animowany; Komedia Chiny)

Lego Przygoda 2 (3D, dubbing)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Lego Przygoda 2 (dubbing, mała sala)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Robaczki z Zaginionej Dżungli (dubbing)
(Animowany Francja)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: sobota, 23.11.2024 r.

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.