Dyskusyjny Klub Filmowy KLAPS działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w czerwcowych projekcjach.
W programie:
06.06.2016 - BRACIA, reż. Wojciech Staroń
13.06.2016 - Z PODNIESIONYM CZOŁEM, reż. Emmanuelle Bercot
20.06.2016 - DRESZCZE, reż. Wojciech Marczewski
27.06.2016 - BLOKADA, reż. Emin Alper
Wszystkie pokazy zaplanowano o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7.
Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł a wejściówki pojedyncze w cenie 10 zł.
o filmach:
BRACIA
reżyseria: Wojciech Staroń
gatunek: dokument
produkcja: Polska 2015
czas trwania: 70 min.
Dwóm braciom udało się uciec z łagru, ale nie mogą uciec od siebie. Kochają się, ale i zarazem nienawidzą. Jeden – marzyciel artysta malarz, drugi – pragmatyk naukowiec, ogień i woda. Przez całe życie jeden jest zdany na drugiego: w stalinowskim łagrze, w komunistycznej Rosji i po repatriacji w kapitalistycznej Polsce. Ich barwne życie składa się z nieustannych przeciwności losu, ale we dwóch, pomimo waśni i sporów potrafią je pokonywać. „Bracia” to piękna opowieść o starości i trudnej braterskiej miłości. To także jeden z najlepszych polskich dokumentów 2015 roku – laureat nagród festiwali w Locarno, Lipsku i Mińsku.
Z PODNIESIONYM CZOŁEM
reżyseria: Emmanuelle Bercot
gatunek: obyczajowy
produkcja: Francja 2015
czas trwania: 119 minut
„Z podniesionym czołem” krytycy określają mianem zaangażowanego społecznie dramatu, który opowiada o zderzeniu zorganizowanego, państwowego systemu opiekuńczego z całkowitą samowolką, i walce o ustanowienie potrzebnych do skonsolidowania osobowości autorytetów.
Pierwszy od 28 lat film otwarcia MFF w Cannes, wyreżyserowany przez kobietę.
Jedną z głównych ról gra diwa francuskiego kina - Catherine Deneuve.
Życie nastoletniego Malony'ego to nie bajka. Od momentu, gdy w wieku 6 lat zostaje oddany przez matkę do domu dziecka, ciągle trafia przed sąd dla nieletnich, sprawiając mnóstwo kłopotow wychowawczych. W wyprostowaniu krętej drogi chłopca, próbują mu bezskutecznie pomoć Florence, urzędniczka zajmująca się sprawami dzieci oraz Yann, pracownik socjalny. Dopiero gdy chłopak trafia do poprawczaka, spotyka tam dziewczynę, która daje mu nadzieję na lepsze jutro.
NAGRODY:
2016 - Cezary 2016, 8 nominacji, 2 nagrody w kategoriach: Najlepszy Aktor drugoplanowy,
Najbardziej obiecujący Aktor
DRESZCZE
reżyseria: Wojciech Marczewski
gatunek: dramat, psychologiczny, polityczny
produkcja: Polska 1981
czas trwania: 102 min.
Srebrny Niedźwiedź na XXXII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie Zachodnim, nagrody Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej (FIPRESCI) i Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych (CICAE). To tylko część wyróżnień, którymi uhonorowano „Dreszcze” - w opinii wielu krytyków najlepszy film w dorobku Wojciecha Marczewskiego. Ich zdaniem polski reżyser jako jeden z nielicznych (obok Istvana Szabo) odsłonił tak głęboko i szczerze kulisy świadomości dziecka epoki komunizmu. „By pojąć „Dreszcze” trzeba wniknąć w klimat epoki. Nie miał on wiele wspólnego ze zgiełkiem konkurencyjnych ideologii, charakterystycznym dla demokracji zachodnich; superideologia niwelowała różnice poglądów. Nieważne, na jakiej podstawie aresztowano ojca małego bohatera filmu (jest to reminiscencja aresztowania ojca Wojciecha Marczewskiego). Mógł być z przekonań narodowcem, katolikiem, socjalistą. Ustrojowi „robotniczo-chłopskiemu” zagrażał w zasadzie każdy, kto nie był doskonałym konformistą” (Tadeusz Sobolewski). „Doskonały konformizm” to propozycja, którą przedstawia fanatyczna druhna, nękanemu przez światopoglądowe niepokoje, Tomkowi. Owa propozycja, wzmocniona przez erotyczną fascynację chłopca, jest nad wyraz atrakcyjna. Nie tylko tłumaczy niezrozumiały świat i zaspokaja potrzeby religijne, ale w dodatku obiecuje jakąś formę miłosnego spełnienia. Krytyka widziała w „Dreszczach” nie tylko film rozrachunkowy. Dopatrywano się w nim również wpływów surrelizmu i twórczości Roberta Musila („Niepokoje wychowanka Torlessa”, „Człowiek bez właściwości”). Dla wielu dzieło Marczewskiego stało się też niepokojącym „memento”, że „totalitarna religia” zawsze może się odrodzić - obojętnie pod jaką postacią.
BLOKADA
reżyseria: Emin Alper
gatunek: dramat
produkcja: Francja, Turcja, Katar 2015
czas trwania: 119 min.
„Blokada” to odkrycie zeszłorocznego Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie film otrzymał 3 nagrody, a zarazem zwycięzca drugiej edycji ogólnopolskiego projektu Scope100. Zaskakująco celna, porażająca wizualnie wizja współczesnego świata, który przenika wszechobecna atmosfera inwigilacji, zagrożenia terroryzmem i społecznego szaleństwa. Film w reżyserii Elmina Alpera otrzymał Nagrodę Specjalną jury w Wenecji przyznaną przez wybitnych reżyserów: Alfonso Cuarona („Grawitacja”), Pawła Pawlikowskiego („Ida”), Nuri Bilge Ceylana („Zimowy sen”) i Hou Hsiao-hsiena („Zabójczyni).
Na obrzeżach 14-milionowej metropolii, w atmosferze społecznych napięć, lęku i podejrzliwości, dochodzi do spotkania dwóch braci, którzy nie widzieli się od 20 lat. Khadir zostaje wypuszczony z więzienia pod warunkiem tajnej współpracy z policją. Będzie musiał zaskarbić sobie zaufanie pełnego podejrzeń, opuszczonego przez żonę i dzieci Ahmeda. Jednak bracia nie zdają sobie sprawy, że prawdziwe zagrożenie czyha bliżej, niż im się wydaje…
Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Drogi użytkowniku! Trafiłeś na archiwalną wersję działu kinowego. Filmowe newsy, bieżący repertuar kin oraz filmotekę znajdziesz w nowej odsłonie serwisu.