Dyskusyjny Klub Filmowy „KLAPS” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza wszystkich miłośników dobrego filmu do udziału w kolejnych projekcjach filmowych.
Wszystkie miesięczne pokazy zaplanowano w lutym, w poniedziałki o godz. 19:00.
Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł, a wejściówki pojedyncze w cenie 10 zł.
Prelekcje i spotkania dyskusyjne prowadzi Dominik Nykiel.
LUTY Z DKF KLAPS - REPERTUAR:
02.02 - LEWIATAN, reż. Andriej Zwiagincew - Rosja 2014 - 140 min.
09.02 - IMPERIUM SŁOŃCA, reż. Steven Spielberg - USA 1987 - 154 min. - pokaz w ramach cyklu Mistrzowie kina
16.02 - MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST, reż. Grzegorz Jarzyna - Polska 2014 - 70 min.
23.02 - BJÖRK: BIOPHILIA LIVE, reż. Nick Fenton, Peter Strickland - Wielka Brytania 2014 - 97min.
O filmach
Lewiatan
reż. Andriej Zwiagincew, Rosja 2014, 140 min
Kola mieszka z młodą żona Lilą i nastoletnim synem Romą w małym miasteczku nad morzem w północnej Rosji. Ma stary drewniany dom, położony nad zatoką, który odziedziczył po ojcu. Mer miasteczka Wadim Szelewiat, w którego gabinecie wisi na ścianie portret Władimira Putina, wygrał z Kolą sprawę sądową i zamierza wyrzucić go z domu. Na pomoc przybywa Dimitri – znajomy prawnik z Moskwy, który wie jak uratować majątek Koli. Rozpoczyna się walka o przetrwanie ze skorumpowaną strukturą władzy, która zaczyna być coraz bardziej agresywna.
Sytuacja się komplikuje, gdy prawnik okazuje się kochankiem Lili. Brutalna miasteczkowa klika zmusza go do wyjazdu, a rodzina Koli zostaje sam na sam z bezwzględnym, pożerającym wszystko Lewiatanem, którym okazuje się współczesna Rosja.
Lewiatan to czwarty, uznany za najlepszy i najbardziej odważny film fabularny w karierze Andrieja Zwiagincewa, znanego w Polsce z filmów "Elena", "Powrót", "Wygnanie". To współczesny filmowy dramat z elementami czarnej komedii. Ten ciekawy przykład metaforycznej satyry o współczesnej Rosji, pełnej głębokiej ironii jest współczesną wersja Księgi Hioba, nagrodzoną na festiwalu w Cannes w 2014 roku Nagrodą za Najlepszy Scenariusz. W filmie wykorzystano przepiękną muzykę Philipa Glassa
z opery "Echnaton", która w doskonały sposób oddaje atmosferę filmu.
Wybrane nagrody i wyróżnienia:
2014 – Nagroda za Najlepszy Scenariusz MFF Cannes
2014 – T-Mobile Nowe Horyzonty
2014 – Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi
2014 – Nominacja do Oscara
Imperium słońca
reż. Steven Spielberg - USA 1987 - 154 min.
Film wzbudził wielkie zainteresowanie na całym świecie zarówno u publiczności, jak i u krytyków; był też nominowany do Oscara w dziesięciu kategoriach.
Szanghaj, początek lat 40. Dwunastoletni Jim, syn brytyjskiego dyplomaty, jest na przekór okrucieństwom drugiej wojny światowej, która rozgorzała już na całym świecie, miłośnikiem japońskich samolotów wojskowych. Kiedy Japonia napada na Chiny i jej wojska wkraczają do Szanghaju, chłopiec zostaje fatalnym zbiegiem okoliczności oddzielony od rodziców i umieszczony w obozie jenieckim. Czyni starania, by z godnością znosić niewolę i podnosić na duchu współwięźniów.
Między nami dobrze jest,
reż. Grzegorz Jarzyna - Polska 2014 - 70 min.
Filmowa adaptacja wystawionej przez Grzegorza Jarzynę na scenie TR Warszawa i cieszącej się ogromnym sukcesem sztuki Doroty Masłowskiej pod tym samym tytułem. Sztuka została napisana przez Masłowską w 2008 roku na zamówienie TR Warszawa i wystawiona rok później na scenie przy Marszałkowskiej 8. Miedzy nami dobrze jest to opowieść o polskim społeczeństwie czasu transformacji – pełna groteskowych dialogów złożonych z przewrotnie potraktowanych cytatów z popkultury, szyderstw z języka reklam, kolorowych czasopism, tabloidów i stereotypów narodowych. Głównymi bohaterkami są żyjące poniżej minimum socjalnego, zamieszkujące ciasną warszawską kawalerkę przedstawicielki trzech pokoleń kobiet: Osowiała Staruszka na wózku inwalidzkim, jej córka Halina i wnuczka – Mała Metalowa Dziewczynka. Panoramę postaci uzupełniają ich sąsiedzi – roznosicielka ulotek Bożena i reżyser filmu Koń, który jeździł konno, a także dwójka aktorów, prezenterka telewizyjna oraz pragnąca ratować różnego rodzaju „biednych ludzi” Edyta.
Zderzyłam pokolenia: języki, sposoby myślenia, funkcjonowania, inne codzienności, żeby wydobyć ten zgrzyt, ten brak czegoś takiego jak „statystyczny Polak”, brak platformy, na której to by się wszystko spotykało i moglibyśmy powiedzieć „my”. Wszystko to jest w tej sztuce dość makabryczne, przerysowane, ale wydaje mi się, że tutaj po raz pierwszy mówię coś potencjalnie dobrego. Oczywiście nie formułuję wprost żadnego pozytywnego przesłania, ale to pierwsza rzecz, którą napisałam nie pod hasłem: w jakim okropnym kraju żyjemy, a jak tu szaro! Odwrotnie, jest tu moja afirmacja bycia Polką i polskości, totalnie dzisiaj wyszydzonej, zmieszanej z błotem i traktowanej jako skaza, jako policzek wymierzony przez los, przynajmniej w moim pokoleniu. (Dorota Masłowska)
Björk: Biophilia Live
reż. Nick Fenton, Peter Strickland - Wielka Brytania 2014 - 97 min.
Widowiskowy koncert wybitnej islandzkiej artystki, zarejestrowany w Alexandra Palace w Londynie
w 2013 roku, przy użyciu 16 kamer, przez Nicka Fentona i Petera Stricklanda, ekspertów w dziedzinie dokumentacji występów muzycznych.
Muzyka łagodzi obyczaje. Czy może zmieniać klimat i ratować środowisko naturalne? Któż miałby udowodnić, że to możliwe, jeśli nie szamanka z krainy gejzerów i lodowców – Björk. Cztery lata temu skomponowała dziesięć utworów, z których każdy poświęcony był jednej emocji i łączył się z jakimś elementem przyrody (księżyc, błyskawice itp.). Wydała je na ósmej w karierze płycie zatytułowanej Biophilia. To nie był zwyczajny album, lecz seria aplikacji – zestaw projektów multimedialnych poświęconych przyrodzie i ginącemu pięknu natury. Muzycznie Biophilia kontynuuje styl poprzedniej płyty Björk – ponownie wykorzystuje 24-osobowy chór, elektronikę, specjalnie skonstruowane instrumenty. Jeden z koncertów, fantastycznych widowisk multimedialnych, został sfilmowany przy użyciu 16 kamer przez Nicka Fentona i Petera Stricklanda, ekspertów w dziedzinie dokumentacji występów muzycznych.
Całość uzupełniono animacjami, zdjęciami przyrody oraz wstępem Davida Attenborough.
App-album stworzony pod kierunkiem Björk został włączony do programu edukacji w Skandynawii.