Dyskusyjny Klub Filmowy KLAPS działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w grudniowych projekcjach filmowych.
W programie:
4 grudnia 2017 r. - BEKSIŃSCY. ALBUM WIDEOFONICZNY, reż. Marcin Borchardt
11 grudnia 2017 r. - JESTEM ROSA, reż. Laís Bodanzky
18 grudnia 2017 r. - KOBIETA Z LODU, reż. Bohdan Sláma
Wszystkie pokazy zaplanowano o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7. Karnety miesięczne na trzy filmy będą dostępne w cenie 20 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.
________________________________
informacje dystrybutorów o filmach:
„Beksińscy. Album wideofoniczny”
produkcja: Polska 2017
gatunek: dokumentalny
czas trwania: 80 min.
Historia wybitnego polskiego malarza - Zdzisława Beksińskiego i jego skomplikowanej relacji z synem Tomkiem, niezwykle popularnym dziennikarzem muzycznym, cierpiącym na depresję i podejmującym wielokrotnie próby samobójcze. Wstrząsający, dokumentalny dramat rodzinny, precyzyjnie zrekonstruowany na podstawie prywatnych, nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych, dźwiękowych, filmowych i fotograficznych materiałów z archiwum Beksińskich. Scenariusz oparty na bestsellerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej pt. „Beksińscy. Portret podwójny”.
Nagrody57. Krakowski Festiwal Filmowy, 2017 (premiera światowa) - Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny - wyróżnienie, Rekomendacja KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej;
17. Sopot Film Festival, 2017 – Nagroda Publiczności w Konkursie Filmów Dokumentalnych
Głosy mediów (wybór)
Dostajemy film dokumentalny, który ogląda się niczym fabularną opowieść. […] „Beksińscy” Borchardta w fascynujący sposób wykorzystują „żywe” archiwalia jako artystyczne tworzywo, ale przede wszystkim po to, by maksymalnie zbliżyć się do faktów.
Anita Piotrowska, Tygodnik Powszechny
Z wideofonicznych śladów Borchardt tworzy przejmującą historię o paradoksach życia artysty. O nadwrażliwości i depresji, z którą można żyć, ale czasem się nie da. O stojącej z boku, pozwalającej mężczyznom na ich dziwactwa Zofii. Ale też o ojcu i synu: tak różnych, a zarazem tak podobnych, również zewnętrznie.
Paweł T. Felis, Gazeta Wyborcza
Chociaż „Beksińscy. Album wideofoniczny” jest jak zaproszenie do domu bohaterów i to nie na oficjalną imprezę, a intymne spotkanie, reżyser stara się nie nadużywać ich gościnności. Nie szuka sensacji, choć czyni nas świadkami osobistych rozmów czy wyznań, próbując raczej oddać Beksińskim sprawiedliwość w ich dziwaczności, pasji twórczej, neurozie, specyficznej bliskości.
Ewa Szponar, Film.onet.pl
Śledzenie tej historii złożonej z autentycznych zapisów słynnego malarza jest doświadczeniem, zdecydowanie mocniej działającym, niż świetny skądinąd fabularny film kinowy. Jeśli mam jakiś problem z tym dokumentem, to przede wszystkim to, że jest to opowieść za krótka, która zasługuje na wielki serial dokumentalny.
Krzysztof Spór, sporwkinie blog
* * *
Jestem Rosa, produkcja: Brazylia 2017
gatunek: dramat
czas trwania: 102 min.
Ciepło przyjęty na ostatnim festiwalu Berlinale dramat „Jestem Rosa” wpisuje się w rosnący w siłę nurt feministyczny kina iberyjskiego. Emancypacyjny dramat to kolejny obraz autorki kultowej „Siedmiogłowej bestii”, który jest cennym głosem w sprawie równouprawnienia kobiet w patriarchalnych społeczeństwach Ameryki Południowej.
Rosa jest trzydziestoparolatką. Jej rodzice się rozwiedli. Mieszka z własną rodziną w centrum Sao Paulo. Częste wyjazdy jej męża nie są specjalnie lukratywne, więc sama musi utrzymywać siebie i dwie córki. Zamiast skupić się na pisaniu sztuk, co jest jej powołaniem, zarabia na życie tworząc hasła reklamowe.
Rosa ma na głowie problemy w swoim związku, kłopoty z różnorakimi zleceniami, a także obowiązek zajmowania się chorowitym ojcem, o artystycznej osobowości, domagającej się ciągle uwagi. Gdy podczas rodzinnego obiadu jej matka ujawnia pewną tajemnicę, uporządkowany dotąd świat Rosy wywraca się do góry nogami. Bohaterka rozpoczyna wewnętrzną wędrówkę celem odkrycia własnej tożsamości. Czy przy okazji odnajdzie także w sobie silną, niezależną kobietę?
NAGRODY I FESTIWALE:
2017 – Nagroda Teddy na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie
(nominacja)
2017 – Nagroda Publiczności w sekcji „Panorama” na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie (nominacja)
2017 – Festiwal Filmowy w Gramado – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka (Maria Ribeiro), najlepszy aktor (Paulo Vilhena), najlepsza żeńska rola drugoplanowa (Clarisse Abujamra), najlepszy montaż (nagrody główne)
2017 – Paris Brazilian Film Festival – najlepszy film (nagroda publiczności)
* * *
Kobieta z lodu, produkcja: Czechy 2017
gatunek: komediodramat
czas trwania: 106 min.
Po raz pierwszy bohaterami filmu Slámy są ludzie starsi, a Kronerová i Nový odpłacają się twórcy rewelacyjnymi kreacjami, które wymagają od nich zaangażowania zarówno swoich dusz, jak i ciał.
Variety
Po śmierci męża Hana mieszka samotnie w rodzinnym domu. Jej dwaj dorośli już synowie odwiedzają ją wraz ze swoimi żonami i dziećmi, ale te wizyty na ogół kończą się kłótniami, więc atmosfera w rodzinie jest nienajlepsza. Kiedy Hana spotyka Bronę, twardego mężczyznę uzależnionego od pływania w morzu zimą, przed kobietą otwiera się nagle zupełnie nowy świat. Brona przyjmuje Hanę do swojego zespołu morsów, a ona stopniowo uczy się pokonać strach przed lodowatą wodą. Przede wszystkim jednak na nowo uczy się kochać...
NAGRODY I FESTIWALE:
2017 - czeski kandydat do OSCARA 2018 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny
2017 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tribeca – nagroda Jury za najlepszy scenariusz
2017 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy na Sachalinie – najlepsza aktorka (nagroda dla Zuzany Krónerovej), konkurs główny
Data wprowadzenia: 2017-11-30