Po wakacyjnej przerwie wraca DKF Klaps. Sprawdźcie wrześniowy repertuar
Dyskusyjny Klub Filmowy KLAPS działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w powakacyjnych projekcjach filmowych. Tradycyjnie już seanse będą odbywały się w każdy poniedziałek miesiąca, o godz. 19:00 w sali widowiskowej WDK przy ul. S. Okrzei 7. Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.
Program na wrzesień:
04.09.2017 r. - SŁAWA - Kristina Grozeva, Petar Valchanov
11.09.2017 r. - MĘŻCZYZNA IMIENIEM OVE, reż. Hannes Holm
18.09.2017 r. - RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE, reż. Wojciech Has - projekcja w ramach cyklu „Polscy Mistrzowie Kina”.
25.09.2017 r. - CZERWONY ŻÓŁW, reż. Michael Dudok de Wit
o filmach:
SŁAWA - reżyseria: Kristina Grozewa, Petar Walchanow
produkcja: Grecja, Bułgaria 2016
gatunek: dramat
czas trwania: 101 min.
Tzanko jest odludkiem, szarym pracownikiem kolei, którego życie jest kolażem przygniatającej monotonii, marazmu i nijakości. Pewnego dnia znajduje na stacji niebagatelną sumę pieniędzy, którą uczciwie postanawia oddać na policyjny komisariat. Nie przeczuwa jednak, że tym samym stanie się ofiarą korupcyjnej intrygi, za którą stoi młoda, bezwzględna i pozbawiona skrupułów pracownica rządowa o imieniu Julia. Kobieta wciąga Tzanko w misternie zaplanowaną aferę, niemal niszczącą życie mężczyzny – staje się on ofiarą chaosu i biurokracji. Tzanko postanawia oczyścić się z nieokreślonej winy i przystępuje do nierównej walki, niczym Dawid z Goliatem…
Nowy film Kristiny Grozewej i Petara Walchanowa to surrealistyczna opowieść, którą charakteryzuje mentalno-psychologiczny absurd oraz atmosfera grozy.
Film zdobył nagrody podczas:
- Locarno International Film Festival - Nagroda Don Kichota Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych
- Luxembourg City Film Festival,
- Boulder International Film Festival,
- Dublin International Film Festival
* * *
MĘŻCZYZNA IMIENIEM OVE, reżyseria Hannes Holmprodukcja: Szwecja 2015
gatunek: dramat, komedia
czas trwania: 116 min
Nagrodzona statuetką dla najlepszej europejskiej komedii na ostatniej gali ENF we Wrocławiu, to adaptacja bestsellerowej powieści „Mężczyzna imieniem Ove” Fredrika Backmana. To również nowy film producentów „Funny Games”, „Melancholii” i serii „Millennium”.
Spokojne szwedzkie miasteczko. Owdowiały Ove dobiega sześćdziesiątki. Po śmierci ukochanej żony życie straciło dla niego sens. Z dnia na dzień bohater coraz mocniej pogrąża się w depresji
i myślach samobójczych. Pewnego dnia do domu po drugiej stronie ulicy wprowadza się małżeństwo z dwojgiem dzieci. Pierwsze spotkanie Ove z nowymi sąsiadami nie zwiastuje niczego dobrego - ciężarna Parvaneh taranuje samochodem skrzynkę na listy należącą do zgorzkniałego samotnika. Wkrótce jednak, nieoczekiwanie dla siebie samego, Ove zyska nową przyjaciółkę...
Film zebrał liczne wyróżnienia i entuzjastyczne recenzji na całym świecie. Krytycy najczęściej porównują dzieło Hannesa Holma z „Gran Torino” Clinta Eastwooda,
ale także z „Forrestem Gumpem”, „Schmidtem” czy „Lepiej być nie może”.
„Niezwykle poruszająca, zabawna i wciągająca oda do zwykłego życia”.
Detroit News
NAGRODY I FESTIWALE:
2017 - OSCARY 2017 - nominacja w kategorii film nieanglojęzyczny, najlepsza charakteryzacja
2016 - Europejska Nagroda Filmowa dla najlepszej komedii
2016 - Stowarzyszenie Dziennikarzy Filmowych z Indiany – najlepszy film nieanglojęzyczny (2. miejsce)
2016 - Film Club’s The Lost Weekend – najlepszy film, najlepszy film nieanglojęzyczny, scenariusz, aktor: Rolf Lassgård
2016 - Złote Żuki - nagrody Szwedzkiego Instytutu Filmowego – nagroda publiczności, najlepszy aktor: Rolf Lassgård, charakteryzacja: Love Larson, Eva Von Bahr
2016 - Cabourg Romantic Film Festival – nagroda publiczności
2016 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Mill Valley – nagroda publiczności
2016 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Seattle – najlepszy aktor: Rolf Lassgård
2016 - Festiwal Filmowy w Traverse City – nagroda publiczności
2016 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Edynburgu – nagroda publiczności (2. miejsce)
2016 - Stony Brook Film Festival – nagroda specjalna
* * *
RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE, reżyseria Wojciech Has
produkcja: Polska 1964
gatunek: film kostiumowy, film poetycki, film fantastyczny
czas trwania: 177 min.
Literackim pierwowzorem tego filmu jest powieść osiemnastowiecznego poety, uczonego, filozofa, żołnierza, podróżnika i fantasty Jana Potockiego. „Rękopis znaleziony w Saragossie” to jedno z najświetniejszych dzieł europejskiego Oświecenia - po raz pierwszy wydany został w roku 1813 po francusku i przez długie lata był w Polsce nie znany. Na język polski przełożony został dopiero 34 lata później. A i do dziś dzieło Potockiego znane jest bardziej na Zachodzie Europy niż w Polsce. To jest po prostu szkoła życia, przekrój społeczeństwa - aktualny w XVIII wieku - i dziś. Bohater ma zacząć myśleć i gra toczy się o to, jak będzie myślał. Wszystko ma dwie interpretacje: mistyczna, magiczna filozofia Kabalisty ściera się z humanistycznym racjonalizmem Matematyka. Wybierać musi nie tylko van Worden, wybiera widz” - mówił reżyser Wojciech Has. Młody kapitan gwardii króla Hiszpanii, Alfons van Worden, podróżuje samotnie przez dzikie góry Sierra Morena. W czasie noclegu w ponurej gospodzie poznaje dwie mauretańskie księżniczki, które oznajmiają mu, że jako potomek potężnego rodu Gomelezów wybrany został do wielkich zadań. Przedtem musi jednak dowieść swej odwagi, prawości i honoru. Alfons staje się ośrodkiem niesamowitych wydarzeń, dręczą go opętani, wisielcy, prześladuje inkwizycja. W końcu trafia na zamek tajemniczego Kabalisty i przez wiele dni wysłuchuje jego dziwnych, wieloznacznych opowieści o jeszcze dziwniejszych zdarzeniach tego świata. Plenery „Rękopisu” zrealizowano w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, a w parku Morskie Oko we Wrocławiu wybudowano ogromne dekoracje do scen madryckich - plac Słońca, winiarnie, kościół, gospodę, które przez całą jesień ściągały niezliczone wycieczki. W filmie oprócz dziesiątków aktorów i statystów udział wzięło wiele egzotycznych zwierząt. Tresowany sęp przyjechał specjalnie z Hamburga, czterometrowy pyton z warszawskiego zoo, a cztery muły z Krakowa.
Nagrody:
1965 - Edynburg (MFF) - wyróżnienie
1969 - Sitges (MFF Fantastycznych i Grozy) - medal specjalny
1971 - Nagroda Krytyki Hiszpańskiej
1965 - San Sebastian (MFF) - Złote Pióro (nagroda Klubu Dziennikarzy Zagranicznych)
1965 - San Sebastian (MFF) - nagroda CIDALC
2006 - Złota Kaczka - nagroda „Film 60-lecia”; przyznana z okazji 60-lecia miesięcznika „Film”
więcej na stronie: http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=121835
* * *
CZERWONY ŻÓŁW, reżyseria Michael Dudok de Wit
produkcja: Francja, Belgia, Japonia 2016
gatunek: animacja
czas trwania: 80 min.
Znajdujesz się na bezludnej wyspie. Wokół ani śladu człowieka, żadnego zgiełku, tylko morze i plaża. Wiatr jest świeży, zamiast smogu morska bryza. Od cywilizacji dzieli cię bezkresny ocean. Co robisz? Delektujesz się swobodą czy budujesz tratwę? Gdzie jesteś? W więzieniu czy w raju?
Legendarne japońskie Studio Ghibli (Spirited Away: W krainie Bogów) przedstawia urzekającą baśń dla dorosłych, która została nagrodzona w Cannes, nominowana do Oscara i zwyciężyła w projekcie „Scope100”, w którym to sami widzowie wybierają filmy dla widzów.
Wyrusz w niezwykłą podróż i odkryj w sobie bezludną wyspę podczas seansu filmu, który oczarował widzów na całym świecie.
„Scope100” to trzecia już edycja przedsięwzięcia zainicjowanego w 2014 roku przez dystrybutora Gutek Film. W ramach tego projektu Gutek Film zaprosił 100 widzów z całej Polski do obejrzenia 7 najnowszych europejskich produkcji, które nie trafiły jeszcze do polskich kin. Były wśród nich filmy pokazane na najważniejszych festiwalach filmowych (Cannes, Wenecja, Berlinale i San Sebastian). Zazwyczaj to dystrybutor decyduje o tym, która produkcja trafi do kin. Tym razem decyzja należała do widzów, którzy ocenili wszystkie filmy i wybrali najlepszy – animację „Czerwony żółw”.
Głosy widzów, uczestników projektu „Scope100”, o filmie „Czerwony żółw”:
Film mnie urzekł – kreską, muzyką i niezwykle silną metaforą. (Magdalena Sobolska)
Odbieram „Czerwonego żółwia” jako manifest życia w symbiozie z naturą, pogodzenia się z jej siłami i akceptacji tego, co jest nam dane. (Magdalena Orwat)
Piękna, prosta i wzruszająca historia opowiedziana baśniowym językiem. Pomimo skromnej fabuły – a może właśnie dlatego – dotyka wielu ważnych treści, uniwersalnych ludzkich dylematów: zmagania się ze swoim losem, konfrontacji z samotnością, tęsknoty za bliskością, rytmu życia. (Karina Filak)
Piękna animacja, prosta kreska, fenomenalna zabawa kolorem, niesamowita muzyka i udźwiękowienie sprawiają, że bez reszty człowiek przenosi się na malutką wysepkę. (Agnieszka Kastelik)
Jeszcze nie wiem, czy jest to sen, baśń czy alegoria. W mojej opinii świetna animacja. (Wiesław Krzysztof Sycz)
Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Drogi użytkowniku! Trafiłeś na archiwalną wersję działu kinowego. Filmowe newsy, bieżący repertuar kin oraz filmotekę znajdziesz w nowej odsłonie serwisu.