premiera Wszyscy wiedzą (napisy)

Wszyscy wiedzą (napisy)
reżyser: Asghar Farhadi | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

Zapowiedzi

Brak zapowiedzi kinowych.

 

 Recenzje

 
Recenzja: "Birdman"
Na tle filmów, które ostatnio przychodzi nam oglądać, „Birdman” (z 9 nominacjami do Oscara) zdecydowanie się wyróżnia. Zarówno jeśli chodzi o formę, jak i o treść. Forma obejmuje tutaj m.in. długie ujęcia z ręki wynikające z tego, że kamera ani na krok nie odstępuje bohaterów. To – i pojawiające się co jakiś czas narastające dźwięki bębnów - nadaje opowiadanej historii dynamizmu i nerwowości, która współgra z rozgrywającymi się na ekranie wydarzeniami. A na ekranie żywioł. Chociaż prawie w ogóle nie opuszczamy kulis i sceny brodwayowskiego teatru. W tym miejscu rozdygotany reżyser, scenarzysta i aktor w jednej osobie (błyskotliwa rola nieco zapomnianego Michaela Keatona – ma nominację) próbuje wystawić sztukę, udowadniając sobie i światu, że jako artysta jest coś jeszcze wart. Jednocześnie nie chce pozostać w świadomości ludzi tylko odtwórcą tytułowej roli w efekciarskiej trylogii o człowieku ptaku (stąd tytuł tego filmu), poprzez którą pomimo upływu wielu lat wszyscy na niego patrzą.

Cała ta farsa o miotającym się artyście, w dodatku posiadającym nie wiadomo skąd (lub wyobrażającym sobie, że posiada) zdolności lewitacji, telekinezy i rozmawiającym ze swoim wewnętrznym głosem (swoim ego), służy reżyserowi do zaprezentowania opinii na temat kondycji współczesnej sztuki i artysty. Ale też do wypowiedzenia się o roli krytyki i nas – zwykłych odbiorców; naszych emocjonalnych, intelektualnych i wizualnych potrzebach i gustach. Dlatego tyle mówi się w „Birdmanie” o prawdzie w życiu i na scenie, o byciu artystą i celebrytą, o podziale na sztukę wysoką i niską, o byciu ważnym i podziwianym. Stąd też tyle w tym filmie konfrontacji poglądów i słownych utarczek. Każdemu tu o coś chodzi, każdy chce przeforsować swoje poglądy i racje. A najważniejsze kwestie i prawdy bohaterowie wygłaszają najczęściej w najbardziej emocjonalnych dla nich sytuacjach. Warto więc wsłuchać się w te słowa. Tym bardziej, że – jak napisałem wyżej – odnoszą się one tak naprawdę do nas. Może właśnie dlatego seans „Birdmana” z jednej strony jest ciekawym doświadczeniem, a z drugiej strony powoduje jakiś taki wewnętrzny smutek – że jest jak jest. Że dla nas przestaje liczyć się treść i głębia. Że teraz liczy się głównie to, co nie wymaga zastanowienia, analizy, a jest szybkie i łatwe w odbiorze, i wywołuje jednorazowe emocje. Że ważne jest zaistnienie w Internecie (na youtube, na facebooku i twitterze), którego stopień mierzy się ilością wejść i kliknięć (lajków). Przestaje zaś liczyć się to, co mamy do powiedzenia i co w ogóle sobą reprezentujemy. To jednocześnie obraz tego, jak bardzo się zmieniliśmy, a co za tym idzie, jak zmienia się przez to właśnie sztuka i jej pojmowanie.

Oto wszystko zahacza właśnie „Birdman”. Film bardzo specyficzny i niekoniecznie dla każdego. To też propozycja, która najlepiej sprawdza się w mroku i zaciszu kinowej sali. Tylko wtedy, skupieni i zamknięci w konkretnym czasie oraz przestrzeni, możemy poddać się jej i w pełni poczuć tę jej wyjątkową aurę.

Dominik Nykiel
dominon@interia.pl
Tagi: recenzja , Birdman , Dominik Nykiel
Data wprowadzenia: 2015-02-23
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

Jeszcze jeden dzień - Kultura Dostępna
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

Dom, który zbudował Jack (napisy)
(Dramat Dania, Francja, Niemcy, Szwecja)

Glass (napisy)
(Thriller USA)

Anioł (napisy)
(Biograficzny; Dramat Argentyna, Hiszpania)

Bracia Sisters (napisy)
(Komedia; Western Francja, Hiszpania, USA, Rumunia)

Największy dar (napisy)
(Dokument fabularyzowany; Western Hiszpania, Polska)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Ralph Demolka w internecie (3D, Dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Sekretny świat kotów (dubbing)
(Animowany; Komedia Chiny)

Sekretny świat kotów (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia Chiny)

Ralph Demolka w internecie (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Ralph Demolka w internecie (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

Lego Przygoda 2(dubbing)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Sekretny świat kotów - Kino na temat junior
(Animowany; Komedia Chiny)

Lego Przygoda 2 (3D, dubbing)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Lego Przygoda 2 (dubbing, mała sala)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Robaczki z Zaginionej Dżungli (dubbing)
(Animowany Francja)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: wtorek, 24.12.2024 r.

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.