Dyskusyjny Klub Filmowy KLAPS działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w styczniowych projekcjach filmowych.
W programie:
08 stycznia 2018 r. - PARTY, reż. Sally Potter
15 stycznia 2018 r. - BLISKOŚĆ, reż. Kantemir Bałagow - pokaz przedpremierowy
22 stycznia 2018 r. - WIELKI SZU, reż. Sylwester Chęciński - w cyklu „Polscy Mistrzowie Kina”
29 stycznia 2018 r. - DUSZA I CIAŁO, reż. Ildikó Enyedi
Wszystkie pokazy zaplanowano o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7. Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł, a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.
PARTY, reż. Sally Potter
Producent: Wielka Brytania - 2017
Gatunek: Czarna komedia
Czas trwania: 71 min
Niezwykle smakowity filmowy koktajl pełen kąśliwych uwag, słownej żonglerki i aktorskiej chemii. Movieway
Pokazywana w konkursie głównym na ostatnim festiwalu Berlinale, znakomita farsa
z życia wyższych sfer w gwiazdorskiej obsadzie (Kristin Scott Thomas, Patricia Clarkson, Timothy Spall, Cillian Murphy).
Janet organizuje domowe przyjęcie w gronie najbliższych, aby uczcić swój awans na ministrę zdrowia w brytyjskim rządzie. Wśród gości są sarkastyczna April i jej mąż Gottfried, zwolennik medycyny alternatywnej oraz dziwnie podenerwowany bankier Tom.
Tymczasem mąż gospodyni, Bill, zdaje się kompletnie niezainteresowany całą sytuacją. Siedzi osowiały na środku salonu, bez słowa sączy wino i tylko od czasu do czasu puszcza ekscentryczną muzykę z płyty winylowej. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta...
Prasa o filmie:
Niezwykle smakowity filmowy koktajl pełen kąśliwych uwag, słownej żonglerki
i aktorskiej chemii.
Małgorzata Czop, Movieway
Film polityczny bez choćby cienia publicystyki; taki, w którym polityka jest zaledwie podszewką i przenika się doskonale ze sferą prywatną.
Marcin Stachowicz, Filmweb
Cudowna czarna komedia. - Guy Lodge, Variety
Jest energia na tej „imprezie”. Sally Potter w formie niewidzianej od lat.
Jessica Kiang, The Playlist
Sally Potter serwuje nad wyraz udaną filmową potrawę.
Peter Bradshaw, Guardian
* * *
BLISKOŚĆ, reż. Kantemir Bałagow - pokaz przedpremierowy
Producent: Rosja - 2017
Gatunek: dramat
Czas trwania: 118 min
Bliskość to opowieść o godności. Prosta w formie, a pełna pasji, dotykająca kwestii nurtujących współczesną Europę, jak wierność korzeniom i otwartość na innych. Bohaterowie „Bliskości” - przeniesieni wprost z antycznej tragedii - są nam bliscy, a ich postawa wobec okrucieństwa i losu przypomina o najbardziej humanitarnych wartościach, jakie znamy ze sztuki filmowej
*
„Bliskość w uznanym za objawienie canneńskim debiucie Kantemira Bałagowa ma w sobie wiele z zaduchu. I nic dziwnego, znajdujemy się w końcu we wrzącym kotle północnego Kaukazu u schyłku lat dziewięćdziesiątych, gdzie warunkiem przetrwania jest lojalność wobec „plemienia”: rodziny i etnicznej wspólnoty. Bałagow patrzy na rodzinny Nalczyk oczami młodej Żydówki, uwikłanej w sieć znienawidzonych zależności, w imię których dziewczyna ma poświęcić się, by ocalić brata. Ilana (rozsadzająca ciasne kadry swoją niesamowitą energią Daria Zhovner) próbuje wymknąć się ograniczeniom, szuka wolności, boksuje się z rzeczywistością, podczas gdy Bałagow zamyka wokół niej świat jak ring”.
Małgorzata Sadowska
„W postaci Ilany zawarto wszystkie te napięcia nie tylko odnoszące się do etnicznych relacji i konfliktów wiecznie niespokojnego regionu, ale też wrzenia wewnątrz mniejszych wspólnot, w tym zwłaszcza tej rodzinnej. Rosyjski film to bowiem tyleż opowieść o buncie i niezrozumieniu, ile o desperackim poszukiwaniu akceptacji, szacunku i - nomen omen - bliskości w kontakcie z ludźmi, którzy z powodu naturalnych więzi powinni być Ilanie najbliżsi. Rzeczywistość wokół bohaterki jest skażona brzydotą, agresją i emocjonalną martwicą, podczas gdy od niej samej emanuje - mimo zagubienia i złości - ciepło i szlachetność. Wokół niej egzystuje niewielu szczęśliwych i niezagubionych ludzi - nieważne, czy mowa o członkach żydowskiej wspólnoty czy twardych Kabardyjczykach - tym mocniej trzyma się kciuki za tą autentyczną dziewczynę. By znalazła to, czego tak rozpaczliwie w życiu szuka.”
(Katarzyna Wolanin, filmaster.com)
Nagrody
2017 - Nagroda FIPRESCI na 52. MFF w Cannes
2017 - Nagroda za najlepszy debiut oraz Nagroda Izby Krytyków i Znawców Filmowych na 28. Otwartym Rosyjskim Festiwalu Filmowym „Kinotawr” w Soczi
* * *
WIELKI SZU, reż. Sylwester Chęciński - w cyklu „Polscy Mistrzowie Kina”
Producent: Polska - 1982
Gatunek: dramat sensacyjny
Czas trwania: 96 min
Jeden z największych kinowych przebojów w Polsce – w 1983 roku z ponad 2 milionową widownią.
Wspaniała rola Jana Nowickiego jako tytułowego Wielkiego Szu.
Wielki Szu - starzejący się, ale wciąż znany w środowisku karciany szuler wraca do domu po latach pobytu w więzieniu z postanowieniem zerwania ze swą namiętnością. Ulega jednak naleganiom młodego taksówkarza Jurka, dla którego poker też stanowi życiową pasję i wtajemnicza go we wszystkie skomplikowane sekrety gry. Uczy go także, że samo zwycięstwo ważniejsze jest od wysokości wygranej. Prowadzi to do swoistego pojedynku między mistrzem i uczniem.
Studium psychologiczne ludzkich uzależnień i pragnienia szybkiego i łatwego wzbogacenia się.
* * *
DUSZA I CIAŁO, reż. Ildikó Enyedi
Producent: Węgry 2017
Gatunek: dramat
Czas trwania: 116 min
„Dusza i ciało” to bardzo oryginalna historia miłosna, która urzeka subtelnością, humorem i niezwykłym podejściem do tematu alienacji. Film najczęściej porównywany jest ze słynną „Amelią” oraz „Pokotem” Agnieszki Holland, i jest pierwszym od 18 lat pełnometrażowym obrazem cenionej węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi.
Pokazywany na wielu światowych festiwalach obraz, obsypany został wieloma nagrodami, w tym Złotym Niedźwiedziem na 67. MFF w Berlinie czy Złotą Żabą na Camerimage.
Film znalazł się również na tzw. shortliście do OSCARA 2018 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny (oficjalne nominacje zostaną ogłoszone 23 stycznia 2018 roku czyli trzy dni przed polską premierą filmu).
Mária (Alexandra Borbély) zaczyna pracę jako kontroler jakości w rzeźni w Budapeszcie. Jest młodą dziewczyną, obdarzoną genialną pamięcią, skrytą i bardzo zamkniętą w sobie.
Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre (Morcsányi Géza), dyrektor finansowy firmy. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia.
Prasa o filmie:
„Dusza i ciało” jest zarazem melodramatem, filmem psychologicznym, jak i niezwykle śmieszną komedią.
Michał Piepiórka, Bliżej Ekranu
Porywająca, emocjonalna eksploracja ludzkiej kondycji.
Jonatham Romney, Screen Daily
Poetyka stanu przejściowego pomiędzy jawą a snem uchwycona podobnie wspaniale,
co u Michela Gondry’ego w „Zakochanym bez pamięci” i „Jak we śnie”.
Eric Kohn, IndieWire
Głęboko humanistyczny film ze szczyptą cennego humoru.
Jordan Mintzer, The Hollywood Reporter
NAGRODY I FESTIWALE:
2017 – OSCARY 2018 - węgierski kandydat w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny (short lista)
2017 – Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie
2017 – Europejskie Nagrody Filmowe 2017 – najlepsza aktorka (nagroda główna dla Alexandry Borbély), nominacje: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz
2017 – 67. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie - Nagroda FIPRESCI
2017 – 67. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie - Nagroda jury ekumenicznego
2017 67. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie - Nagroda czytelników „Berliner Morgenpost”
2017 - 25. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Camerimage” w Bydgoszczy - Złota Żaba (najlepszy operator Máté Herbai)
2017 – MFF w Sydney – Najlepszy film (nagroda główna), nagroda publiczności (6. miejsce)
2017 - Lubuskie Lato Filmowe, Srebrne Grono (najlepszy film)
2017 – MFF w Mumbaju – nagroda publiczności
Data wprowadzenia: 2017-12-22