Tytuł oryginalny: | Le Peuple migrateur | Reżyser: | Jacques Cluzaud, Michel Debats, Jacques Perrin | Obsada: | Jacques Perrin - Narrator | Gatunek: | Obyczajowy | Rok produkcji: | 2002 | Czas trwania: | 92 minut | Kraj produkcji: | Francja, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Szwajcaria | Dystrybutor: | Kino Świat |
|
|
Opis: Makrokosmos to kolejny film, po słynnym Mikrokosmosie, zrealizowany przez zafascynowanego światem przyrody francuskiego producenta – Jacques’a Perrina. Tym razem bohaterami filmu nie są owady, lecz majestatyczni władcy przestworzy. Makrokosmos to niezwykła opowieść o wyznaczanych przez biologiczny zegar, cyklicznych ptasich wędrówkach. Dzieło urzeka przepięknymi zdjęciami, realizowanymi przez najlepszych operatorów w wielu miejscach na świecie, a także nastrojową muzyką, będącą doskonałym uzupełnieniem obrazu. Dzięki zaawansowanej technice i zaangażowaniu twórców filmu, po raz pierwszy możemy tak wnikli-wie przyglądać się stworzeniom, które podbiły przestworza. Wyjątkowy film przenosi nas w naturalne środowisko wielu gatunków ptaków, by uczynić z nas towarzyszy wielkich, ptasich podróży. Makrokosmos to film o pięknie i tajemnicy życia, które pojawiło się przed milionami lat na naszej planecie. To nie tylko perfekcyjnie zrealizowany obraz podniebnego świata naszych „braci mniejszych”, ale przede wszystkim opowieść o poszanowaniu życia i prawach nim rządzących; to wzruszający, nie-kiedy zabawny, a przede wszystkim ponadczasowy hołd złożony fenomenom świata zwierząt. Rozstania – powroty, miłość – walka, życie – śmierć są tematem filmu, w którym bohaterami nie są ludzie, lecz ptaki. Makrokosmos to traktat o zamkniętym kręgu życia społeczności i ich przedstawicieli. Wzrusza scena ze starą kobietą, wychodzącą z chaty na ukraińskim stepie, by nakarmić wędrowne żurawie. Oburza obraz wieczornej ciszy przerwanej odgłosem strzałów i bezsensownej śmierci jednego z podniebnych podróżników. Bawi korowód gęsi wędrujących niezgrabnie przez łąkę. Sfilmowane zachowania zwierząt oczarowują swą prostotą i pięknem, które stanowią nadrzędną war-tość również w świecie ludzi. Realizatorzy zwracają naszą uwagę na drapieżny rozwój naszej cywiliza-cji, który nie może odbywać się kosztem pierwotnego świata natury. Według opinii Zbigniewa Czeczota-Gawraka, historyka sztuki filmowej, profesora Polskiej Akademii Nauk: „Makrokosmos to dzieło sztuki filmowej o wartościach edukacyjno rozrywkowych...”. Będąc fabularyzowanym obrazem przyrodniczym jest niezwykle atrakcyjnym narzędziem przydatnym w nauczaniu |